دوست دارید داوینچی و دالی همکار فروش شما باشند؟

چطور از آثار هنری معروف در تبلیغات خود استفاده کنیم؟

اگر می‌خواهید حتی داوینچی و دالی برای فروش محصول و خدمت شما وارد عمل شوند، باید بگویم که آن‌ها سال‌هاست منتظرند. منتظر ایده‌های تازه‌تر! اولین قدم‌های این همکاری با هنرمندان، بر عهدۀ خود شماست. بسیاری از آثار هنری، ادبی و تجسمی (مجمسمه‌سازی، نقاشی، طراحی صنعتی، خوشنویسی و…) برای مردم آشنا و برجسته است. حتی اگر به طور مشخص برایشان شناخته‌شده نباشد، درصورتی‌که بتوانیم در محتوا و تبلیغات خود ارجاعی خلاقانه به اثر دهیم، باعث کنجکاوی و جلب توجه مخاطب خواهیم شد. این آشنایی از نظر شناختی در ذهن مخاطبان، آمادگی پذیرش و دریافت بیشتری ایجاد می‌کند و روند فروش را سرعت می‌دهد.

داستان هنرمندان بزرگ و شما 

قصه از کجا شروع شد؟ هنرمندان و نویسندگان همواره در معرض دید بوده‌اند و توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند. مردم آثار هنرمندان و… را دوست دارند یا حداقل آوازۀ آن به گوششان رسیده است. پس چرا راه دور برویم؟ چرا از این آثار در تبلیغات و… استفاده نکنیم یا الهام نگیریم؟ البته به صورت هوشمندانه!

این آثار می‌تواند داستانی قدیمی، ضرب‌المثل، شعر و… باشد یا حتی آثار شاهکار نقاشی و… که اتفاقاً آثار نقاشی در حوزۀ تبلیغات بسیار موردتوجه قرار گرفتند. به این نمونه‌ها نگاه کنید: 

لئوناردو داوینچی

مونالیزا داوینچی
مونالیزا لئوناردو داوینچی
پارودی در تبلیغات. مونالیزا
تبلیغ سرویس دوست‌یابی

لبخند مونالیزا لئوناردو داویچی حالا انگار معنی‌دارتر به نظر می‌رسد، وقتی برای خود همراهی در سرویس آنلاین دوست‌یابی پیدا کرده است. 

پارودی در تبلیغات. مونالیزا
تبلیغ دائره‌المعارف

در این تبلیغ ما تابلویی می‌بنیم که جزئیات بیشتری از اثر بزرگ و بحث‌برانگیز مونالیزا را برایمان آشکار کرده است. در واقع تبلیغ دائره‌المعارفی است که نوید می‌دهد شما با استفاده از آن اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد. 

رنه ماگریت 

رنه ماگریت از هنرمندانی‌ست که در دنیای تبلیغات بسیار مورد توجه قرار گرفته‌ است. آثار او به علت خصلت سورئالیستی‌ای که دارند، خود مانند موتور خلاقیت عمل می‌کنند. به عنوان نمونه نقاشی «The Son of Man» را ببینید: 

رنه ماگریت
پسر انسان، رنه ماگریت

 

پارودی در تبلیغات. رنه ماگریت
تبلیغ مخلوط‌‌ کن

یک برند مخلوط‌کن با الهام از نقاشی ماگریت این تبلیغ را تولید کرده است.

پارودی در تبلیغات. رنه ماگریت
تبلیغ محصولی پوستی

و در نهایت محصولی پوستی که ادعا می‌کند تمام نواقص صورت شما را می‌پوشاند.    

چه شد که چنین شد؟

در مواجهه با آثار هنری و ادبی می‌توان چندین رویکرد داشت، از الهام‌گرفتن تا پارودی و… . البته در این مطلب قصدمان بررسی یکی از روش‌های تولید محتوا در تبلیغات است که با بهره‌گیری از آثار مشهور انجام می‌شود.  

به نوعی می‌توان گفت در تبلیغاتی که پیش از این دیدید از پارودی (نقیضه‌گویی) استفاده است. 

پارودی چیست؟  

 پارودی، تقلید یا تغییر شکل عامدانه محصولی فرهنگی‌اجتماعی (شامل آثار ادبی و غیر ادبی و…) است که با دیدگاهی دست‌کم سرگرم‌کننده، نه لزوماً تمسخرآمیز، موضوع اصلی خود را بازآفرینی می‌کند.

پارودی در تبلیغات

حال روند این تبلیغات را بهتر درک می‌کنیم. در واقع هرکدام یک پارودی از اثر اصلی محسوب می‌شود که البته به قصد جلب توجه مخاطب و فروش بیشتر به وجود آمده‌اند. پارودی‌هایی نیز در طول تاریخ ادبی و هنری‌مان وجود دارند که به قصد نگاه منتقدانه یا طنز و… به آثار مشهور توجه نشان دادند. در ادامه به نمونه‌های بیشتری در پارودی در تبلیغات اشاره می‌کنیم تا مطلب را روشن‌تر درک کنیم.

ملاقات خصوصی شما و هنرمندان

سالوادور دالی و ونسان ون گوگ

پارودی در تبلیغات. دالی
تداوم حافظه سالوادور دالی

لکسوس کمپینی به راه انداخت با اسلوگن:

«Every piece is a masterpiece» (هر قطعه‌، خود شاهکاری است)

در تبلیغاتی لکسوس برای این کمپین از آثار ون‌گوگ و دالی استفاده شده است.

پارودی در تبلیغات. دالی
تبلیغ لکسوس

دو تبلیغ بعدی که از آثار ون‌گوگ الهام گرفته شده‌اند، از نمونه‌های موفق پارودی در تبلیغات محسوب می‌شوند.

پارودی در تبلیغات. ون گوگ
گل‌های آفتابگردان ون‌گوگ
پارودی در تبلیغات. ون گوگ
تبلیغ لکسوس

در این تبلیغ با اسلوگن «هر قطعه، خود شاهکاری است» گل‌های آفتابگردان را به چراغ‌هایی تبدیل کرده است که جزوی از ماشین هستند و در نوع خود شاهکاری! از انتخاب شعار مناسب نیز در تأثیرگذاری این تبلیغات نباید غافل شویم. اگر می‌خواهید دربارۀ شعار بیشتر بدانید، مطلب شعار برند شیپور جنگ را از دست ندهید.

پارودی در تبلیغات. ون گوگ
تبلیغ زلداکس

در این نمونه، پارودی در تبلیغات را کمی ظریف‌تر می‌بینیم. تبلیغ تنها با یک تغییر در اثر اصلی، گویی داستانی روایت می‌کند که اگر در زمان ون گوگ قرص زلداکس که داروی شیزوفرنیا است موجود بود، شاید او گوش خود را نمی‌برید.

پارودی در تبلیغات. دالی
تبلیغ لیپتون

لیپتون نیز با الهام از اثر تداوم حافظه دالی، نمونه‌ای درخشان خلق کرده است. گویی که با خوردن چای، زمان خاصیت خاصی به خود می‌گیرد.

در مبحث پارودی در تبلیغات هنوز می‌توان راه‌های تازۀ بسیاری کشف کرد؛ البته با هوشمندی و خلاقیت! نگاهی دوباره به تبلیغات پیرامونتان بیندازید، آیا از این تکنیک استفاده شده است؟ فکر کنید چطور می‌توانید با استفاده از پارودی تبلیغات مؤثرتری بسازید.

2 دیدگاه در “دوست دارید داوینچی و دالی همکار فروش شما باشند؟

  1. برای من این مطلب جذاب بود. متشکرم که من را با مفهوم پارودی آشنا کردید. کلا به نظرم تبلیغاتی که می‌توانند مخاطب را به یک «آها!» برسانند در ذهن حک می‌شوند. پارودی به نظرم چنین کارکردی دارد. مخصوصا وقتی با شاهکارهای ادبیاتی و نقاشی همراه می‌شود.
    سعی کردم نمونه‌های داخلی این موضوع را بیابم ولی موفق نشدم. حتما از این موضوع در تبلیغات داخلی هم استفاده شده است. اگر نمونه‌های داخلی آن را می‌دیدیم احتمالا متن اثربخشی بیشتری در ذهن مخاطب ایجاد می‌کرد.
    خداقوت و دستمریزاد
    منتظرم متن‌های آموزنده بعدی شما هستیم 🙂

    1. ممنون از توجه‌تون و وقتی که گذاشتید. بله به نکتۀ درستی اشاره کردید. حتماً سعی می‌کنم در تبلیغات ایرانی هم نمونه‌های پارودی رو پیدا کنم و بیشتر در موردش بنویسم. سپاس مجدد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *