چطور با کپی رایتینگ در لندینگ پیج بیشترین کانورژن را داشته باشیم؟
رگ خواب آدمها را بلدید؟ میدانید چطور بله را ازشان بگیرید؟ چطور پیام درست را در زمان درست به مخاطب درست برسانید؟ کپی رایتینگ شاید به زبانی ساده دربارۀ متقاعدکردن آدمها باشد، دربارۀ بهدست آوردن رگ خوابشان. شما در کپی رایتینگ میخواهید مخاطبانتان را راضی کنید عمل خاصی را انجام دهند. متقاعدکردن مشتری در لندینگ پیج یا صفحۀ فرود به کانورژن (conversion) میانجامد. بنابراین در لندینگ پیج میتوان این دو را هممعنا دانست. در این نوشتار عواملی را که باعث میشود فرود موفقیتآمیزتری بر دل مخاطب داشته باشیم، بررسی میکنیم؛ عوامل مؤثری در حوزۀ کپی رایتینگ که مخاطب را به مشتری تبدیل میکنند!
پروازتان را با این مراحل شروع کنید تا درست فرود بیایید
چراغ راه باشید؛ ارزشهای پیشنهادی
پیش از آنکه قلم به دست شوید، مخاطب خود را تعیین و عوامل مؤثر بر تبدیل او به مشتری را بررسی کنید. بعد از طی این دو مرحله، ارزشهای پیشنهادی خود را شفاف کنید تا بتوانید بهترین پیام را با توجه به شناختتان از مخاطب به او برسانید.
به کجا چنین شتابان؟ هدف لندینگ
مثلاً، اگر یک کمپین با هدف Lead Gen اجرا میکنید، ممکن است هدف لندینگ پیج خود را دانلود یک کتاب الکترونیکی انتخاب کردهاید. (در ازای دریافت آدرس ایمیل یا شماره تلفن) شاید هدف صفحۀ فرود شما اضافهشدن یک کالا به سبد خرید مشتری و شروع روند پرداختش باشد. به هرحال فراموش نکنید پیش از شروع کار، هدف مشخصی برای لندینگ پیج خود تعیین کنید.
رگ خواب مخاطب را پیدا کنید؛ نقاط درد
به دنبال نقاط درد مخاطبانتان باشید تا بتوانید در مسیر درمان آن حرکت کنید. اگر مشکلات آنها را نمیدانید، از مشتریان فعلی خود بپرسید. با مصاحبههای عمیق سعی کنید تا مستقیماً بفهمید چگونه محصول یا خدمات شما زندگی آنها را بهبود میدهد. از تیم فروش خود بپرسید که کدام مزایای محصول یا خدمت شما بیشتر احتمال دارد ویروسی شود. به کمپینهای بازاریابی گذشته نگاهی بیندازید و ببینید کدام یک از پیامهای قبلی عملکرد بهتری داشتهاند. آنها را از یاد نبرید!
خط بدهید؛ عناوین اصلی و فرعی جذاب
تا حالا به کسی خط دادید؟ شاید لازم باشد در صفحۀ فرود خود به مخاطب کمی خط دهید. با انتخاب درست عناوین اصلی و فرعی می توانید ذهنیت مخاطب را بهدرستی به سمت جهتی که قصد دارید هدایت کنید. بنابراین بیاموزید چطور با نوشتن عناوین اصلی و فرعی جذاب توجه مخاطبان را جلب کنید.
نقشۀ خانه دارید؟ ساختمان و ساختار پیامها
به نظر شما آیا خانهای بدون نقشه، اصولی ساخته میشود؟ مسلماً ساختن خانه، بدون نقشه، معقول نیست. ساختار مشخصی برای پیامهایی که قصد دارید به مخاطب برسانید، ایجاد کنید و در مرحلۀ بعد، محتواهایی را که این ساختار برای تأثیرگذاری بیشتر نیاز دارد، آماده کنید.
حلالمسائل باشید نه دائرةالمعارف شرکتتان!
مخاطبان به ویژگیهای شما اهمیت نمیدهند. آنها به دنبال مزایا و راهحلهایی هستند که این ویژگی برایشان ایجاد میکند. در واقع در پی رفع نیازشان هستند. راه حل را به آنها نشان دهید و آنها را ترغیب به اقدام کنید.
شاهد دارید؟ تجربۀ دیگران و گواه اجتماعی
مطمئناً، فکر میکنید پیشنهاد شما عالی است؛ اما آیا شخص دیگری محصول یا خدمت شما را پیشنهاد میکند؟ برای ترفیع نظر خود، جلب اعتماد بازدیدکنندگان، از گواه اجتماعی (مانند گواهینامهها و امتیازات بازبینی) استفاده کنید.
دل مخاطب را به دست بیاورید؛ به مشتری خودتان تبدیلش کنید
حالا که درست و اصولی فرود آمدید. رگ خواب مخاطبتان را هم پیدا کردید. برای اینکه دلش را به دست بیاوردید و به مشتری خودتان تبدیلش کنید، از این موارد مطمئن شوید:
همین حالا اقدام کنید!
از افعال موجز و کنشمند استفاده کنید. واضح درخواستتان را از مخاطب بخواهید. «فراخوان به اقدام» (CTA) خود را در محل درست، صریح و با لحن مقتضی بیان کنید.
از دست ندهید! همین امروز فرصت دارید
میتوانید با ذکر مهلت، تاریخ انقضا و عرضۀ محدود، احساس اضطرار و از دست دادن در مخاطب ایجاد کنید. اکثر مردم بیش از آنکه از بهدستآوردن سودی خوشحال شوند، از حس ضرر و از دستدادن میترسند. رابرت سیالدینی در کتاب تأثیر؛ روانشناسی اقناع مینویسد:
«ازدستدادن احتمالی، نقش زیادی در تصمیمگیری انسان دارد. در حقیقت، بهنظر میرسد انگیزۀ مردم بیشتر از فکر از دست دادن شکل میگیرد تا فکر سودکردن.»
یک صفحۀ فرود را بدون مهلت پایان و عرضۀ محدود تصور کنید. بازدیدکنندگان فقط میخواهند در مورد یک محصول جدید و مبهم مطالعه کنند؟ شاید آن محصول را کمی دوست داشته باشند؛ اما آیا این انگیزهای کافی برای خرید فوری ایجاد میشود؟ از نظر سیالدینی، برای بسیاری، فکر داشتن یک محصول برای هدایت به خرید فوری آن کافی نیست. بسیاری از آدمها آن را فراموش خواهند کرد یا به کلی علاقه خود را از دست میدهند.
شما! بله خود شما!
با چه زاویهدیدی (POV) می نویسید؟ استفاده از زاویهدید اول شخص (من) یا دومشخص (شما) باعث میشود مخاطب با محصول شما احساس نزدیکی بیشتری کند و چه بسا از آن خود تصورش کند.
فهرست بدهید!
از فهرست برای توضیح مطالب استفاده میکنید. میتوانید موردشمار (Bullet point) یا هر شیوۀ کارآمد دیگر را، در لندینگ پیج خود به کار ببرید.
در نهایت با مخاطبانتان همدلی کنید طوری که احساس کنند همراه آنها هستید، نه فروشندۀ سر راهشان!
فرود شما را تبریک میگوییم. شما هماکنون بر دل مشتری فرود آمدید. اگر این مراحل را گذرانید و نکات را همراه با گرافیکی جذاب و استاندارد رعایت کردید، احتمالاً فرود موفقیتآمیزی تجربه کردهاید! یادتان باشد سفرهای بیشتری پیش روی شماست، به دنبال بهبود صفحۀ فرود خود باشید تا سفرهای جذابتری برای مشتریان خود رقم بزنید!
مطلب بساز ارزشمند و مفید و مختصری بود با قلم روان و جذاب
موفق باشید
ممنون که میخونید و سپاس از توجهتون.